تبلیغات
دفتر چهل برگ من - مطالب دی 1393
...وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ. الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
 

یکشنبه 1393/10/28
ن : برگی از دفتر نظر شما

باید که بر تمام جهان رهبری کنی...



والا مقام آمده ای سروری کنی
چهره به ما نشان بدهی دلبری کنی

درآسمان عشق بتابی و گردِ خویش
منظومه ی دل همه را مشتری کنی

تو جلوه ی کمالی و با روشنائی ات
باید که جامه بر تن حورو پری کنی

باید که خاک با نظرت کیمیا شود
باید که بر تمام جهان رهبری کنی

تو واژه ی مطهرعشقی که آمدی
از جهل و تیرگی همه کس را بری کنی

والامقام، حضرت خورشید بی گمان
از شرق تا به غرب زمین ، سروری کنی

نامت محمد(ص) است و محبت مرام تو...
بر قلب های عاشقمان مهتری کنی... 

حسن ختام این غزلم ربّنای توست
ای کاش با تبسم خود داوری کنی

(سیدمهدی نژادهاشمی)


یکشنبه 1393/10/28
ن : برگی از دفتر نظر شما

خیال از تو گفتن داشتم، اما زبان گم شد



" لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ "
  • هر آینه پیامبری از خود شما بر شما مبعوث شد ، هر آنچه شما را رنج می دهد بر او گران می آید سخت به شما دلبسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.
  • (سوره مبارکه توبه آیه شریفه 128)


  • از آن روزی كه جانت را ، اذان جبرئیل آكند

    خروش صور اسرافیل در گوش اذان گم شد

    تو نوح نوحی اما قصه ات شوری دگر دارد

    كه در طوفان نامت كشتی پیغمبران گم شد 

    شب میلاد در چشم تو خورشیدی تبسم كرد

    شب معراج زیر پای تو صد كهكشان گم شد

     ببخش ای محرمان در نقطه خال لبت حیران 

    خیالِ از تو گفتن داشتم ، اما زبان گم شد.

  • شعراز:علیرضاقزوه




جمعه 1393/10/26
ن : برگی از دفتر نظر شما

من گم شده ام بگرد پیدایم کن...





ای عاشق شب نورد پیدایم کن
 ای مرد همیشه مرد پیدایم کن 
ای عابر کوچه گرد فانوس به دست  
من گمشده ام بگرد پیدایم کن ...
سعید بیابانکی



یکشنبه 1393/10/21
ن : برگی از دفتر نظر شما

نقدی بر: متولیان فرهنگ، فرهنگ عمومی،سینمای کمیت گرا



دیروز در پایگاه خبری تحلیلی  میدان ۷۲ ، متنی تحت عنوان "عقاب ها همچنان پرمخاطب ترین فیلم تاریخ ایران"(http://72sq.com/36584)  خواندم:
...این روزها و با عبور «شهر موش‌ها ۲» از مرز هفت میلیارد تومان بار دیگر حساب و کتاب‌ها برای تعیین پرفروش ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب به راه افتاده...

به خاطر آوردم دوستی در (http://mkhoshniat.persianblog.ir/post/47) نوشته:                                                                                                                                                                                                                                              

بسم الله الرحمن الرحیم       

کودکان و نوجوانان، همواره از مهم­ترین مخاطبان سینما هستند اما این روزها هر چه در آثار سینمایی دقت بیشتری می­ کنیم، کمتر فیلمی پیدا می ­شود که بتوان دیدن آن را به کودکان و نوجوانان توصیه کرد و اگر بخواهیم کمی صادق­تر باشیم باید بگوییم دیدن فیلم­ هایی که تولید می شوند اصلاً برای نوجوانان و کودکان مناسب نیست. این در حالی است که خانواده ­ها به عنوان تفریح، فرزندان خویش را به سینما می­برند و آنها را میهمان دیدن فیلم­ هایی می­ کنند که نه تنها چیزی بر دانش و اعتقاد آنان نمی ­­افزاید بلکه آنها را در آنچه هستند نیز، دچار تردید و سست می کند.

شاید بتوان نسبت به این امر،‌ دو گروه اصلی برای فیلم ­ها در نظر گرفت؛ دسته­ اول فیلم­هایی که از نظر محتوایی برای بچه­ ها نامناسب هستند و دسته دوم فیلم­ هایی که در سر و شکل و ظاهر، تصویری نامناسب را ارائه می­ دهند. این تقسیم ­بندی از طرفی هم شامل فیلم­ هایی با موضوعات مرتبط با کودکان و نوجوانان می­ شود و هم شامل عموم فیلم ها است. به عنوان نمونه از بین آثار سال­ های اخیر می­ توان این مثال­ ها را به خاطر آورد: «هیس دخترها فریاد نمی­ زنند» که نامناسب بودن موضوع آن برای بچه­ ها بسیار واضح و آشکار بود، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران...» که علاوه بر محتوای نامناسب، دیالوگ­ های بسیار زشت و زننده و مغایر اخلاق و ادب دارد، مسأله­ ای که در بسیاری از فیلم ­های دیگر مثل «کلاشینکف» و حتی فیلم­ هایی با محتواهای نسبتاً مفید مثل «اخراجی­ ها 1»، وجود دارد. اینها تنها ذکر اشاراتی است به عنوان مشتی نمونه خروار.

تأسف بیشتر درباره آثاری است که با ادعای ژانر کودک ساخت و اکران می شوند. اکثر این آثار، به شدت از محتوای سالم کناره گرفته و به بهانه ایجاد جذابیت و یا شادی کودکان، ساز و آواز و تصاویر محرک، نامناسب و غریب از فرهنگ عمومی کشور را به تصویر کشیده­ اند، مانند فیلم­ های «سلام بر فرشتگان»، «اختاپوس»، «شهر موش­ ها 2». به نحوی که اگر والدین کمی در زمینه تربیت اخلاقی و اسلامی برای فرزندانشان کار کرده باشند و کودک و نوجوان، پرورش­ یافته در بستری سالم باشد، این فیلم ­ها با توجه به تنقضات موجود، جذابیتی برای بچه­ ها نخواهد داشت.

با یک مقایسه ساده میان فیلم­ هایی که اکنون تولید می­ شوند و تولیدات دهه شصت و هفتاد، این امر واضح­تر می­ شود. فیلم­ های آن دو دهه اگرچه خالی از اشکال نبودند و صریحاً می­ توان محتوای برخی از آنها را مخرب و نامناسب دانست، اما در مقایسه با آثار اخیر سینمای ایران قابلیت بیشتری برای دیدن داشتند. حتی برخی از آثار ارزشمند آن دوره همچون فیلم­ های دفاع مقدس همچنان شاخص و مثال ­زدنی هستند. در آن دوران حداقل داستان و نوع موسیقی فیلم ­های ژانر کودک که تعدادشان بسیار بیشتر از امروز بود، مانند «مدرسه پیرمردها»، «سفر جادویی»، «دزد عروسک­ ها»، «گربه آوازه ­خوان»، «کلاه ­قرمزی 1» و...، کودکانه بود، نه مانند  فیلم ­های این روزها، راک و رپ و جاز و عاشقانه! ارتباط برقرار کردن با همان فیلم ­ها باعث شد عده­ ای از کودکان آن زمان، به سینما علاقمند شوند و با کمک همین فیلم­ ها، جهان و پیرامون خود را بهتر بشناسند. اما اکنون شاید بهترین لطفی که بتوان در حق کودکان و نوجوانان این سرزمین کرد، منع کردن آنها از دیدن فیلم های روز است.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که دیدن فیلم، آنچنانی که برخی گمان می­ کنند، صرفاً برای گذران وقت نیست، تا به هر طریق ممکن کودکان و نوجوانان را سرگرم کنیم. آنچه از آن غفلت شده این است که بچه­ ها نیاز دارند به تماشای فیلم­ هایی بنشینند فراتر از دنیای کودکانه خودشان، فیلم­ هایی که به گذر آنها از دوران کودکی و نوجوانی کمک کرده و آنها را وارد دنیای دیگری کند.

اما سؤال اساسی این است که آیا می­ توانیم کودکانمان را از دیدن این فیلم­ ها منع کنیم؟ و اگر می ­توانیم آیا درست است که این شیوه را انتخاب کنیم؟ و اگر درست نیست، که نیست، چه باید بکنیم؟ بهترین اقدام و عملکرد ما در این راستا چیست؟ شاید تکلیف ما با انیمیشن های اعجاب­انگیز و خیره­کننده هالیوودی مشخص­تر باشد، چرا که تفاوت فرهنگ و دین و آیین سازنده آنها کمک  خوبی است برای توضیح دادن به فرزندان مسلمانمان تا به آنان بفهمانیم هرچه می­بینند درست نیست، برای اینکه آنها را متوجه مقاصد اصلی سازندگان این انیمیشن ها کنیم. اما به راستی در قبال فیلم­ های ساخت میهنمان چه توضیحی برای کودکان وجود دارد؟

شاید تجربه شخصی نگارنده از تأثیر فیلم بر روی کودکان معصوم، این همه نگرانی را به وجود آورده است. وقتی ترس از گربه به خاطر فوبیا و همذات پنداری با موش ­ها می­ تواند کودکی را چنان تحت تأثیر قرار دهد که دشمنی آنها را در هنگام دیدن «شهر موش ها 1» تاب نیاورد و تمام طول فیلم را گریه کند، قطعاً تماشای صحنه ­های نامناسب برای کودکان و یا شنیدن موسیقی­ های مهیج و الفاظ ناشایست، بر جان و روان لطیف آنان تأثیر خواهد گذاشت و پایه­ های تربیت دینی و اخلاقی آنها را سست خواهد کرد.

شاید بحث­ های تئوری به تنهایی در این زمینه ناکارآمد باشد چون ما قرار است و باید، کاری بکنیم. به راستی چه راهکاری برای مصون ماندن این افراد معصوم جامعه از اینچنین آسیب­ هایی، وجود دارد؟ مسؤلان فرهنگی چه نقشی در به وجود آمدن این وضعیت و اصلاح آن دارند؟ آیا هنرمندان و فیلمسازان رویکرد مناسبی در قبال این موضوع دارند؟ آیا کسی به فکر تغذیه مناسب فرهنگی نسل آینده ایران اسلامی هست؟ برای بهبود این شرایط نابسامان، چه باید کرد؟

متأسفانه ظاهراً مهم­ترین مؤلفه در ساخت و نمایش فیلم،‌ برای مسؤل و هنرمند، بالا بردن رقم فروش و بازخورد مالی است و نه چگونگی اثرگذاری آن.


به راستی چه راهکاری برای مصون ماندن این افراد معصوم جامعه از اینچنین آسیب­ هایی، وجود دارد؟


مسؤلان فرهنگی چه نقشی در به وجود آمدن این وضعیت و اصلاح آن دارند؟


آیا هنرمندان و فیلمسازان رویکرد مناسبی در قبال این موضوع دارند؟


آیا کسی به فکر تغذیه مناسب فرهنگی نسل آینده ایران اسلامی هست؟


برای بهبود این شرایط نابسامان، چه باید کرد؟





شنبه 1393/10/20
ن : برگی از دفتر نظر شما

شیار 143



در  یک قطره از هزاران ( mkhoshniat.persianblog.ir ) میخوانیم که:

بسم الله الرحمن الرحیم


 

اتفاق خوبی که کمتر می بینیم ولی شیار 143 آن را دارد: فضای روستا با آدمهای ساده و صمیمی. کسانی که شاید مهمترین نقشها را در حوادث و وقایع کشور، دارند اما به ندرت دیده میشوند. مخصوصاً در فیلمهای این سالهای اخیر که پا را فراتر از محدوده آپارتمان نشینی و پایتخت زیستی، نمی گذارند. فیلم تصویرگر بخشی از نقش اجتماعی ـ انقلابی کسانی است که امام خمینی رحمه الله همواره تأکیید و توجه فراوان نسبت به آنها داشتند، حضور مستضعفان و پابرهنگان، در مسیر ساختن انقلاب. حضور ساده دلانی که مدرنیته سعی در نابودی و تحقیر آنها دارد ولی همانها هستند که در کمال بی ادعایی و در نهایت صداقت و خلوص، پاسدار ارزشهای دینی و ملی این سرزمینند. شیار 143، جدای از محتوایی که دارد، هم، به خوبی این فضا را ترسیم کرده است. به تبع همین مسأله بازیهای بازیگران هم شکلی متفاوت به خود گرفته، شکلی بسیار متفاوت از اغلب نمونه های روز که بیشتر نمایشی از شبه مانکنی است تا بازیگری.

منصوره خوش نیت



جمعه 1393/10/19
ن : برگی از دفتر نظر شما

با کدامین چاه نجوا میکنی...



اماما،

با کدامین چاه نجوا میکنی؟

هَل مِن ناصرِ یَنصُرُنی؟

یارانت کو؟

لبیک گویت کجاست
؟




زان شبی که وعده دادی روز وصل،روز وشب را میشمارم روز وشب



پنجشنبه 1393/10/18
ن : برگی از دفتر نظر شما

یا صادق آل رسول (علیه السلام)





كان أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه یقول :
(أفضل العبادة العفاف .)

امام جعفر صادق علیه السلام: امیرالمؤمنین علیه السلام  می فرمود :

(بهترین عبادت عفت است .)

(اصول كافی ، ج 3 ، ص 125)



پنجشنبه 1393/10/18
ن : برگی از دفتر نظر شما

به رسول مهربانی (صلی الله علیه و آله وسلم)




شعر اگر از تو نگوید همه عصیان باشد

زنده در گور غزلهای فراوان باشد

نظم افلاک سراسیمه به هم خواهد ریخت

نکند زلف تو یک وقت پریشان باشد

سایه ی ابر پی توست دلش را مشکن

مگذار این همه خورشید هراسان باشد

مگر اعجاز جز این است که باران بهشت

زادگاهش برهوت عربستان باشد

چه نیازی ست به اعجاز، نگاهت کافی ست

تا مسلمان شود انسان اگر انسان باشد

فکر کن فلسفه ی خلقت عالم تنها

راز خندیدن یک کودک چوپان باشد

چه کسی جز تو چهل مرتبه تنها مانده

از تحیر دهن غار حرا وا مانده

عشق تا مرز جنون رفت در این شعر محمد

نامت از وزن برون رفت در این شعر محمد

شأن نام تو در این شعر و در این دفتر نیست

ظرف و مظروف هم اندازه ی یکدیگر نیست

از قضا رد شدی و راه قدر را بستی

رفتی آنسوتر از اندیشه و در را بستی

رفتی آنجا که به آن دست فلک هم نرسید

و به گرد قدمت بال ملک هم نرسید

عرش از شوق تو جان داده کمی آهسته

جبرئیل از نفس افتاده کمی آهسته

پشت افلاک به تعظیم شکوهت خم شد

چشم تو فاتح اقلیم نمی دانم شد

آنچه نادیده کسی دیدی و برگشتی باز

سیب از باغ خدا چیدی و برگشتی باز

شاعر این سیب حکایات فراوان دارد

چتر بردار که این رایحه باران دارد...

شعر از:سیدحمیدرضابرقعی




چهارشنبه 1393/10/17
ن : برگی از دفتر نظر شما

نگاهى به راهبردهاى ارزشى پیامبر(صلی الله علیه وآله)درمسیر وحدت اسلامى (بخش سوم)



3- راهبردهاى اجتماعى و فردى

الف) حمیت عربى و حس مشترك                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

بهره ‏بردارى پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه وآله از اخلاق و خصوصیات روحى عرب جاهلى در جهت اهداف توحیدى و بویژه تحقق وحدت اسلامى، یكى دیگر از راهبردهاى ارزشى به شمار مى ‏آید.

ظرفیت‏ هاى روحى جامعه آن زمان در تمامى شرایط اجتماعى خاص خود تنیده شده بود و پیوندى مستحكم با پیشینه تاریخى ‏اش داشت; سعى پیامبرصلى الله علیه وآله این بود كه قابلیت‏ها را به سمت مطلوبیت‏هاى موردنظر هدایت كند و به نوعى، آمیزه‏ هاى اخلاقى نوینى به وجود آورد. بدین‏سان پیامبر عزیزصلى الله علیه وآله از این امكانات اخلاقى و روحى براى پدیدآورى یك همگرایى دینى و استحكام علایق مشترك اعراب در جهت آرمانهاى امت واحده استفاده مى ‏كند.

روحیه تعصب و حمیت عربى، تعهد و وفاى به عهد و پیمان، شجاعت و دلاورى یا میهمان‏ نوازى، نمایانگر شاخصه ‏هاى اجتماعى اعراب جاهلى شده است: «اذ جعل الذین كفروا فى قلوبهم الحمیة حمیة الجاهلیة...» (فتح /26)

و در همین حركت پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه وآله اصلاح و بهسازى ارزشهاى حاكم در چارچوب نظام ارزشى اسلام را یكى از كلیدهاى رویكرد اتحاد اسلامى مى ‏داند. به این صورت كه...



چهارشنبه 1393/10/17
ن : برگی از دفتر نظر شما

هفته وحدت با جشنواره مردمی فیلم عمار



از این روزهای جشنواره عمار چه خبر؟



در روزهای ابتدایی جشنواره عمار آثار داستانی کوتاه و بلند فراوانی روی پرده رفت. با این حال بودند تعدادی آثار که بیش از بقیه توجه مخاطبان را به خود جلب کردند. یکی از مهمترین آثار "روزهای خرداد" بود که محصولی است از مرکز مستندسازی حوزه هنری. اثری مستند که مستقیما می خواهد واقعه نگاری داشته باشد از اتفاقات خرداد 88 تا اتفاقات خرداد 92 و در این واقعه نگاری نیز می کوشد به سراغ چهره های منتسب به اردوگاههای انتخاباتی این دو انتخابات رفته و نظرات صریح و بی پرده آنها را به تصویر بکشد. "روزهای خرداد" همه اهمیت خود را از رویه متعادلی می گیرد که در اثر وجود دارد و برای همین است که حتی مخاطبانی وابسته به اصلاح طلبان که با گارد بسته به تماشای فیلم آمده بودند نیز نتوانستند از لحن روایی اثر گاف بگیرند.


سه شنبه 1393/10/16
ن : برگی از دفتر نظر شما

نگاهى به راهبردهاى ارزشى پیامبر(صلی الله علیه وآله)درمسیر وحدت اسلامى (بخش دوم)



2- راهبردهاى قومى و میهنى

الف) نفى نژادپرستى و قومیت‏ گرایى                                                                                                                                                                                                                                                                      

یكى دیگر از راه‏ حل‏هایى كه پیامبر مكرم اسلام ‏صلى الله علیه وآله در مسیر بنیانگذارى وحدت امت اسلامى به كار مى‏ گرفت، نفى نژادپرستى، قومیت‏ گرایى و تبعیض‏ هاى ناروا و ناپسند بود.

شكستن ارزشهاى جاهلى: مبارزه پیامبر اكرم‏ صلى الله علیه وآله با برده‏ دارى آن زمان كه همراه افزایش تدریجى قدرت سیاسى و اجتماعى حضرت با قاطعیت روزافزونى نیز توام بود، بهترین شاهد است. این جنبش، بخشى از حركت‏هاى عدالت‏خواهى پیامبرصلى الله علیه وآله در برابر ظلم آشكار آن دوره به شمار مى ‏آید چرا كه حضرت به دنبال تاسیس جامعه فلاح پسند دینى و پایه‏ گذارى حزب رستگاران است كه: «الا ان حزب الله هم المفلحون‏» (مجادله /22) و نیك، از قرآن آموخته كه فلاح و سعادت با ظلم و شقاوت قابل جمع نیست: «.. انه لایفلح الظالمون‏». (انعام /35)

یكى از تلاشهاى پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه وآله در دوره ابتدایى حضور ده ساله مكه مكرمه، گسستن مبانى نظام ارزشى حاكم بر جامعه جاهلى آن زمان بود. در بافت پیوندهاى عشیره‏اى; بردگان و كنیزكان بدون اذن صاحبان خود، حق هیچ‏گونه تصمیم‏گیرى مستقل و یا اظهار مشاركت اجتماعى خاص نداشتند. اجازه بردها در پذیرش یا عدم پذیرش معتقدات دینى خویش نیز به دست‏خود آنان نبوده است.

دعوت فرهنگى پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله به توحید، و نیز دعوت ارزشى حضرت به ایجاد تعلق دینى و حب اجتماعى توحیدى، سبب شد تا ...



دوشنبه 1393/10/15
ن : برگی از دفتر نظر شما

یا رب مرا تو دعا کن!



Image result for ‫یارب مرا تو دعا کن‬‎

یا رب،

دعاهایی هست كه جز به آمین تو اجابت نمی‌شود

تلاش‌هایی هست كه جز به مدد تو ثمر نمی‌بخشد

تغییراتی هست كه جز به تقدیر تو ممكن نیست

قدم‌های گمشده‌ای دارم كه تنها هدایتگرش تویی

افكار آشفته‌ای، كه تنها سامان دهنده‌اش تو

دردهایی هست كه با هیچ گوشی نمی‌توان گفت

و گفتنی‌هایی كه هیچ قلبی محرم آن نیست...

یا رب، مرا تو دعا کن!




یکشنبه 1393/10/14
ن : برگی از دفتر نظر شما

نگاهى به راهبردهاى ارزشى پیامبر(صلی الله علیه وآله)درمسیر وحدت اسلامى (بخش اول)



مقدمه

عنوان «نگاهى به راهبردهاى ارزشى پیامبر-صلی الله علیه وآله وسلم-درمسیر وحدت اسلامى» به بررسى نقش و تاثیر پیامبر اكرم‏ صلى الله علیه وآله در به كارگیرى عامل «وحدت اسلامى‏» به عنوان یكى از ابزارها در جامعه اسلامى آن زمان مى ‏پردازد.

در یك تقسیم‏ بندى كلى نقش پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه وآله در پایه‏ گذارى وحدت امت اسلامى شامل سه مطلب بنیادین مى ‏شود: نخست تلاش در وضعیت جامعه عربى آن زمان و به كارگیرى عوامل «سیاسى‏» جهت زمینه‏ سازهاى لازم; سپس برنامه ‏ریزى ‏هاى «فرهنگى‏» در مسیر ترسیم دورنماى امت واحده براى مسلمانان و ایجاد فضاى رشد فكرى و ارتقاى فهم مردم نسبت‏ به مسؤولیت‏هاى خود; و در نهایت، به كار بستن راه‏ حل‏هایى كه پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه وآله از آنها به عنوان ابزار تحقق وحدت بهره مى ‏گرفت.

این چنین راهبردهایى را مى ‏توان تحت عنوان «دعوت ارزشى پیامبرصلى الله علیه وآله برشمرد كه پاره‏اى از آنها شامل:

«راهبردهاى ارزشى ملى و مذهبى‏»،

«راهبردهاى ارزشى قومى و میهنى‏»

و نیز «راهبردهاى ارزشى اجتماعى و فردى‏» است

و اینك به هر بخش اشاره‏ اى گذرا خواهیم كرد...



شنبه 1393/10/13
ن : برگی از دفتر نظر شما

هفته وحدت گرامی باد





شنبه 1393/10/13
ن : برگی از دفتر نظر شما

آغازی بر دفتر چهل برگ من



بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا (سوره اسراء، آیه80)